fbpx

Warto wiedzieć

5 propozycji wędrówek w Karkonoszach

1.   Szlak na zamek Chojnik – długość trasy 2,5 km

Ruiny  Zamku Chojnik są najbardziej znane na Dolnym Śląsku. Z wieży rozpościera się widok na Karkonosze i Kotlinę Jeleniogórską. Do atrakcji prowadzą dwa malownicze szlaki przeznaczone, zarówno dla amatorów pieszych wędrówek jak i rowerzystów – czarny trudniejszy i czerwony spacerowy. W trakcie wędrówki można zobaczyć tzw. Jaskinię Przemytników. Wejście od parkingu na Zamek Chojnik trwa około 30 min. Samochód można zostawić na parkingach (płatnych) zlokalizowanych przy ul. Karkonoskiej, Zamkowej lub Bronisława Czecha w Jeleniej Górze (dzielnica Sobieszów).

Alternatywą dla często uczęszczanych dwóch szlaków na zamek Chojnik jest mniej zadeptany przez turystów czarny szlak z Zachełmia, który prowadzi przez skalne gruzowisko Piekielnej Doliny. Wędrując tym szlakiem można poczuć się jak w filmie „Władca Pierścieni”. Do zamku prowadzą kamienne schody. To idealna propozycja na relaksujący spacer w otoczeniu przyrody. Na parkingu Podzamcze można zostawić swój samochód i z tego miejsca udać się na wędrówkę.

1.   Karpacz – Świątynia Wang – Samotnia – Śnieżka – długość trasy 9 km

Bardzo malownicza i urozmaicona widokowo trasa na najwyższy szczyt Karkonoszy. Wędrówkę zaczynamy od Świątyni Wang (ciekawostka architektoniczna – zbudowana bez użycia żadnego gwoździa) gdzie wchodzimy na niebieski szlak – wybrukowaną drogę, która pnie się pod górę. Po 2 km docieramy do Polany, gdzie możemy chwilę odpocząć w specjalnie wyznaczonej strefie. Łączą się tam inne szlaki, jednak my powinniśmy się kierować dalej niebieskim, mijając po drodze ukryty w lesie na tle skalnych zboczy Domek Myśliwski. W czasie wędrówki w kierunku Schroniska Samotnia możemy podziwiać strome ściany Kotła Małego Stawu oraz odbijające zwierciadło Małego Stawu. Po kilkunastu minutach docieramy do Schroniska Strzechy Akademickiej gdzie wychodzimy ponad linię lasu i możemy zachwycać się pięknym krajobrazem. Podążając dalej niebieskim szlakiem napotykamy czerwony szlak zwany Drogą Przyjaźni Polsko-Czeskiej, którą dojdziemy do Schroniska Dom Śląski. Miejsce gdzie możemy nabrać sił, kupić coś do zjedzenia i odpocząć. Później kierujemy się na najwyższy szczyt Karkonoszy – Śnieżkę. Gdzie prowadzą dwa szlaki – czerwony Droga Jubileuszowa dookoła grzbietu lub czarny tzw. Zakosy. Samochód można zostawić na parkingach przy ul. Karkonoskiej (Karpacz) za opłatą.

1.   Jagniątków –  Schronisko pod Łabskim Szczytem – długość trasy 8,5 km

Wędrówkę zaczynamy z urokliwego Jagniątkowa z przystanku autobusowego Dom Hauptmanna, gdzie kierujemy się na czarny szlak. Przez całą trasę będzie towarzyszyć nam ten kolor. Na początku wędrujemy utwardzoną drogą przez las, mijając Trzy Jawory i Wysoki Most. Od Wysokiego Mostu kierujemy się w górę po kamienistej ścieżce, by w końcu dotrzeć do schroniska Pod Łabskim Szczytem. Trasa należy do wymagających, dlatego wybierając ten szlak powinniśmy być dobrze przygotowani kondycyjnie. Parking płatny Jagniątków znajduje się koło przystanku autobusowego przy ul. Michałowickiej.

1.   Karpacz – Szlak Doliną Łomniczki – Dom Śląski – długość trasy 5,5 km

Jeden z najpiękniejszych szlaków Karkonoszy, a mowa tutaj o czerwonym szlaku przez Dolinę Łomniczki. Zaczynamy wędrówkę na ul. Olimpijskiej w Karpaczu i kierujemy się w stronę skoczni narciarskiej gdzie swój początek bierze szlak koloru czerwonego. Do Schroniska PTTK nad Łomniczką (schronisko jest teraz zamknięte) prowadzi utwardzona leśna droga. Kiedy miniemy schronisko ścieżka zmienia swój charakter na bardziej górski, kamienisty. Od tego momentu zaczynamy wychodzić ponad linie lasu, gdzie możemy podziwiać krajobraz porośniętych kosodrzewiną stromych zboczy. Przechodzimy mostkiem ciąg kaskad o długości ok. 300 m nazywanych wodospadami Łomniczki. Idąc dalej obserwujemy wielkość Kotła Łomniczki i cały jego majestat. Szlak od tej pory trawersuje Śnieżkę. Po chwili dochodzimy do Symbolicznego Cmentarzyka Ofiar Gór założonego w 1986 roku. Na skale umieszczono tablice upamiętniające ludzi związanych z Karkonoszami, a którzy już odeszli. Do schroniska Dom Śląski docieramy w kilka minut idąc stromym odcinkiem szlaku. W zimie szlak jest zamknięty z powodu zagrożenia lawinowego. Parkingi znajdują się wzdłuż ul. Olimpijskiej za opłatą.

1.   Karpacz – Rozdroże Łomnickie – Polana – Pielgrzymy – Słonecznik – Krawędź Kotła Wielkiego i Małego Stawu – Spalona Strażnica – Strzecha Akademicka – Rozdroże Łomnickie – długość pętli 12 km

Wyprawę zaczynamy z Rozdroża Łomnickiego przy ul. Strażackiej w Karpaczu (ulica z Anomalią Grawitacyjną) gdzie prowadzi zielony szlak zwany również Drogą Bronka Czecha. Idąc do góry po pewnym czasie będziemy mijać fragmenty starego toru saneczkowego. Po wyjściu z lasu szlak łączy się z niebieskim i żółtym do Polany. Podążając dalej żółtym szlakiem  dochodzimy do grupy skalnej Pielgrzymy. Tam można chwilę odpocząć i podziwiać widoki. Idąc dalej i pokonując dość strome wzniesienia wśród kosodrzewin, docieramy w końcu do formacji skalnej Słonecznik. Udajemy się w lewo gdzie prowadzi szlak czerwony nad krawędzią Kotła Wielkiego Stawu. W okresie zimowym przejście jedynie trasą tyczkowaną, nieco oddaloną od niebezpiecznej części kotłów. Po pewnym czasie oddalamy się od kotłów dochodząc do węzła szlaków przy Spalonej Strażnicy. Skręcamy w lewo w dół szlakiem niebieskim dochodząc do Schroniska Strzechy Akademickiej. Stamtąd kierujemy się żółtym szlakiem na lewo. Dobrą i łagodną leśną droga dochodzimy do Rozdroża Łomnickiego, obok Dzikiego Wodospadu. Parkingi w pobliżu Rozdroża Łomnickiego można znaleźć wzdłuż ul. Olimpijskiej (Karpacz).